Metin Savaş: Çağdaş Türk Nesrinin Kurucu Babalarından Ömer Seyfettin’in Hikâye Anlayışı

8 Şubat 2020 0 yorum Edebice Dergisi 252 Görüntüleme

metin-savas-21.sayi-pasaj

Ömer Seyfettin, bir metni inşa ederken anlaşılır olmaya, gevezelik etmemeye ve her türlü anlamsızlıktan sakınmaya özen gösterilmesi gerektiğini söyler. Elbette bu Ömer Seyfettin’in edebî metinlerdeki kendi ölçüsüdür. Yoksa bizler farklı tarihlerde yazılmış James Joyce’un Ulysses’ine ya da José Saramago’nun romanlarına bakacak olursak anlaşılır olma kaygısını göremeyeceğimiz gibi, fersah fersah gevezeliği de bu romanlarda buluruz. Ömer Seyfettin ise öykülerinde yalınlığı ve gerçekliği olduğu gibi sergilemeyi seçmiştir. Şu sıralardaki Ömer Seyfettin hikâyelerinin müstehcenliği tartışması Ömer Seyfettin metinlerinin mantığında fuzuli bir tartışmadır. Ömer Seyfettin bir metni inşa ederken evvela teşhirden başlayacaksınız diyor. Dünya ve insanlık gerçeklerini teşhir edeceksiniz demek istiyor. Teşhir sergilemektir. Buna serimleme diyenler de var. Modern Türk öykücülüğünün kurucu isimlerinden Seyfettin, yalnızca dilde ve üslûpta değil, sergilemede de yalınlığı öne sürmektedir. Victor Hugo’nun grameriyle Fransız halkının grameri birdir diyor Seyfettin. Aradaki ayrım, Victor Hugo’nun üslûbu ile hayallerinin, Fransız halkının üslûbundan ve hayallerinden farklı olmasıdır diye de ekliyor. Keza bunun böyle olması gayet tabiidir. Hugo, her muharrir gibi, kendi halkından farklı olduğu için gerçek sanatçıdır, düşünce adamıdır, kısacası aydındır. Sade Türkçeyle yazmayanları eleştiren Seyfettin, bu meyanda, Hamit’in, Cenap’ın, Fikret’in grameriyle Türk halkının grameri ayrıdır diyerek çağdaş Türk edebiyatının yolunu çiziyor.

Devamı 21. sayımızda…

Dergimizi temin etmek için mağazamızdan istekte bulunabilirsiniz.

Yazılan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir. Suç teşkil edecek yazılardan dolayı edebice.net sorumlu tutulamaz.

Yazar Hakkında

İlginizi Çekebilir

0 yorum